tisdag 3 april 2012

Svensk berättarröst

till utländska TV-produktioner är totalt onödigt i min mening. Exempelvis igår hos Vetenskapens värld på SVT2, som visade en BBC dokumentär om psykopater och vad som utmärker dem. Mycket intressant såklart men Jag kunde inte sluta störa mig på den tråkiga svenska berättarrösten. Det lät som hon talade till en lågstadieelev- och så låter ALLA svenska berättarröster. När t ex en amerikansk forskare talar har de ju text, så varför kan de inte ha text under hela programmets gång????
Det allra värsta är när SVT visar BBCs naturprogram, som egentligen har min idol David Attenborough som "kommentator", men väljer bort hans fantastiskt trygga stämma för en opassionerad monoton röst!
Kom ihåg att Arne Weise kunde hålla truten emellanåt och låta Sir David tala när jag va liten och satt klistrad framför naturprogrammen. Det va tider det.


Bild: davidattenborough.co.uk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar